Je winkelwagen is momenteel leeg!
Herken je dat? Je bezoekt een website en bent op zoek naar specifieke informatie, maar het duurt lang voordat je vindt wat je zoekt. De reden daarvan ligt meestal in een onduidelijke website structuur. Waar veel ondernemers zich focussen op design en SEO-content, wordt de website structuur vaak over het hoofd gezien. Toch bepaalt deze structuur direct hoe bezoekers je website ervaren en hoe zoekmachines je content beoordelen. Een goede website structuur zorgt er namelijk voor dat bezoekers én zoekmachines je website beter begrijpen. De impact van een doordachte website architectuur zorgt niet alleen voor betere rankings, maar ook bezoekers vinden sneller wat ze zoeken, blijven langer op je website en worden vaker klanten. Voor zoekmachines wordt het eenvoudiger om je website te begrijpen en correct te indexeren. Op deze pagina lees je daarom hoe je structuur aanbrengt in je SEO.
Inhoudsopgave
Download mijn gratis keyword research sheet en til je online vindbaarheid naar een hoger niveau!
Ik zie vaak dat bedrijven keyword research doen en vervolgens een SEO-geoptimaliseerde landingspagina aan hun website toevoegen. Vroeger werkte dat misschien wel, maar tegenwoordig is er meer nodig om pagina’s vindbaar te maken. Men denkt bij deze aanpak namelijk niet na over de rol en plaats van deze pagina binnen de website structuur, met als gevolg dat het losse, “zwevende” pagina’s worden waar je niet naartoe kunt klikken vanuit andere plaatsen binnen de website. Deze “verweesde inhoud” (orphaned content) heeft geen inkomende interne links. Zoekmachines hebben deze interne links nodig om nieuwe content te ontdekken. Daarom kunnen ze deze geïsoleerde pagina’s moeilijk vinden. Hoewel een sitemap.xml technisch natuurlijk wel helpt, zijn interne links een veel belangrijkere indicatie voor zoekmachines dat een pagina waardevol is binnen je website.
Zoekmachine algoritmes evolueren ook naar meer semantisch begrip van content en context. Dit betekent dat onderwerpen belangrijker worden dan zoekwoorden. Je website structuur moet gebaseerd zijn op onderwerp-clusters en gebruikersintentie. Ook AI speelt een steeds grotere rol in de zoekmachines en de manier waarop we zoeken. Websites met logische structuur en semantische samenhang hebben een voordeel omdat AI-systemen patronen en relaties zo beter kunnen begrijpen.
In moderne SEO staan pagina’s dus niet op zichzelf, maar versterken ze elkaar. Een verweesde pagina heeft geen plek binnen je website structuur en kan daarom geen andere pagina’s versterken. Ze worden ook niet door andere pagina’s ondersteund. Door pagina’s strategisch aan elkaar te verbinden geef je context aan je SEO-content en help je zoekmachines en AI je inhoud veel beter te begrijpen.
Google toont ook sitelinks onder je belangrijke resultaten in de zoekmachine als je website een duidelijke structuur heeft. Deze aanvullende links leiden direct naar belangrijke pagina’s binnen je website en kunnen je click-through rate aanzienlijk verbeteren. Om de kans op sitelinks te vergroten, zorg je voor een logische website structuur. Hoewel je sitelinks niet direct kunt controleren, kun je wel invloed uitoefenen door je website structuur te optimaliseren en duidelijke navigatiepaden te creëren.
Een professionele URL-structuur werkt als het wegennet van je website. Elke URL moet logisch en voorspelbaar zijn, zodat zowel gebruikers als zoekmachines direct begrijpen waar ze naartoe kunnen op je website.
Een effectieve aanpak volgt dit patroon:
Deze systematische structuur laat duidelijk de relaties tussen verschillende pagina’s zien. Zoekmachines kunnen hierdoor beter bepalen welke content het belangrijkst is en hoe verschillende onderwerpen met elkaar samenhangen. Voor duidelijkheid in je URL’s gebruik je leesbare woorden in plaats van willekeurige nummers, houd je ze kort en beschrijvend en gebruik je koppeltekens (-) in plaats van onderstrepingstekens (_). Vermijd complexe URL-structuren met parameters of data.
CMS-systemen zoals WordPress maken gebruik van categorieën en tags. Het groeperen van vergelijkbare content onder specifieke categorieën zorgt voor logische organisatie en eenvoudige navigatie.
Het belangrijkste om te onthouden is dat categorieën en tags bedoeld zijn om content te groeperen. Als er tags zijn waar maar één blogartikel onder valt, hebben ze geen nut. Gebruik verder duidelijke, enkelvoudige categorienamen en vermijd verwarrende of overlappende termen. Dit voorkomt dat bezoekers en zoekmachines niet begrijpen waar je inhoud over gaat.
Interne links zijn het geheime wapen van een SEO-specialist. Deze links laten zoekmachines weten welke pagina’s binnen je website het belangrijkst zijn en hoe verschillende onderwerpen met elkaar verbonden zijn. Een strategische interne linkstructuur kan dus het verschil maken tussen een pagina die goed rankt en één die onzichtbaar blijft. Er bestaan twee categorieën interne links met verschillende doelen.
De kwaliteit van je linktekst (anchor text) is belangrijk voor effectiviteit ervan. Gebruik een beschrijvende tekst die duidelijk aangeeft wat bezoekers kunnen verwachten als ze doorklikken. Vermijd generieke teksten als “klik hier” of “lees meer”. Zoekmachines gebruiken deze anchor text namelijk ook om te begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat.
Zorg er verder voor dat belangrijke pagina’s meer interne links ontvangen dan minder belangrijke content. Dit laat zoekmachines zien welke pagina’s op je website belangrijk zijn.
Een duidelijke navigatie zorgt ervoor dat bezoekers niet verdwalen op je website en snel vinden wat ze nodig hebben. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar helpt ook zoekmachines je website beter te begrijpen.
Er zijn vier soorten website structuren die elk hun specifieke voordelen hebben:
Een effectieve methode voor het structureren van websites is het maken van content silo’s. Dit betekent dat je gerelateerde content groepeert onder hoofdonderwerpen, waarbij elk onderdeel van je website zicht richt op een specifiek vakgebied of service.
Een marketingbureau kan bijvoorbeeld een content silo hebben voor SEO, waarin alle SEO-gerelateerde diensten, artikelen en pagina’s zijn ondergebracht. Een andere silo kan zich richten op social media marketing, met alle relevante content daaronder georganiseerd.
Het voordeel van deze methodiek ligt in de autoriteit die je opbouwt rondom specifieke onderwerpen. Zoekmachines interpreteren deze gestructureerde aanpak als een teken van expertise en relevantie. Uiteraard is keyword research de basis voor deze content silo’s. De hoofdonderwerpen en subonderwerpen worden daarbij ondersteund door strategisch gekozen zoekwoorden.
Een pillar page is een uitgebreide pagina die alle aspecten van een onderwerp behandelt. Deze pagina’s zijn de spil van elke content silo en richten zich op zoekwoorden met veel concurentie waar je autoriteit wilt opbouwen. Pillar pages zijn doorgaans langer dan reguliere blogposts omdat ze een compleet overzicht geven van een onderwerp, maar ze gaan minder diep in op specifieke details. Dat is de rol van de onderliggende pagina’s.
Het strategische voordeel van pillar pages ligt namelijk in hun relatie met ondersteunende content. De pillar page geeft een breed overzicht over een bepaald onderwerp, maar gerelateerde artikelen gaan dieper in op specifieke aspecten over dat onderwerp. Deze subartikelen focussen dan op long-tail keywords die sneller kunnen ranken. Bijvoorbeeld: een pillar page over “Instagram marketing” kan linken naar een specifiek subartikel over “Instagram stories”.
Door strategische intern te linken tussen pillar pages en ondersteunende content, ontstaat een netwerk dat elke pagina versterkt. Subartikelen die al snel ranken voor long-tail keywords, geven linkautoriteit door aan de hoofdpagina. Dit helpt de pillar page uiteindelijk ook beter presteren voor competitieve zoekwoorden.
In de SEO-wereld hoor je ook vaak de term cornerstone content in plaats van pillar pages. Dit concept komt vrijwel op hetzelfde neer. Het zijn de vier of vijf pagina’s die je wilt dat bezoekers lezen wanneer ze voor het eerst je website bezoeken. Deze cornerstone artikelen of pillar pages moeten de meest complete informatie bevatten over specifieke onderwerpen.
Het belangrijkste principe is dat alle subartikelen teruglinken naar de pillar page, zodat zoekmachines begrijpen welk artikel het belangrijkst is voor dat onderwerp.
De meest kostbare fout bij website structuur is het organiseren vanuit je eigen perspectief in plaats van gebruikersgericht denken. Veel bedrijven structureren hun website volgens hun organisatie-indeling, terwijl bezoekers zoeken volgens hun eigen denkpatronen. Het is daarom altijd een goed idee om je website structuur, hoofdpagina’s en subpagina’s te baseren op grondig keyword research.
Voor het visualiseren en analyseren van website architectuur zijn gespecialiseerde tools erg handig. Als je net een nieuwe website start, kun je de eerste structuur-schetsen al visualiseren met programma’s als Microsoft PowerPoint of Visio.
Voor bestaande websites zijn er ook SEO-tools geavanceerde mogelijkheden. Screaming Frog kan je complete website crawlen en de huidige linkstructuur in kaart brengen. De tool kan je ook helpen om verweesde pagina’s te ontdekken en het verbeteren van je interne linking. Je kunt de website structuur visueel in kaart brengen, maar het is helaas niet mogelijk om er vervolgens wijzigingen in aan te brengen, zoals je met PowerPoint of Visio zou kunnen.
Met Slickplan kan dat wel. Je kun je website scannen en alle secties visueel weergeven. Met drag-and-drop functionaliteit kun je vervolgens eenvoudig aanpassingen doen voordat je daadwerkelijke veranderingen op je website doorvoert. Dat maakt deze tool heel handig voor het aanpassen van de structuur van je huidige websites.
Bij structurele wijzigingen is het natuurlijk wel belangrijk om 301-redirects in te stellen voor gewijzigde URL’s. Voor grootschalige veranderingen raad ik zelfs aan om een spreadsheet bij te houden met de wijzigingen van de oude naar de nieuwe URL’s. Bij WordPress heb je plugins als Redirection, Yoast SEO Premium of RankMath waarmee je redirects kunt beheren.
Voor het optimaliseren van je website architectuur heb je zowel strategische als technische kennis nodig. Vooral bij grote, complexe websites of websitemigraties is ervaring belangrijk, want als er fouten gemaakt worden kan het zomaar zijn dat je kostbare rankings verliest.
Met een SEO-audit kan ik je huidige website structuur in kaart brengen. Daarnaast krijg je inzicht in technische aspecten en de prestaties van je SEO-content.
Wil je meer leren over zoekmachineoptimalisatie? Volg dan mijn SEO-cursus voor een praktische uitleg over website structuur en andere zaken die je zichtbaarheid in zoekmachines kunnen verbeteren. Natuurlijk kun je ook altijd contact opnemen om te bespreken hoe een geoptimaliseerde website structuur je resultaten kan verbeteren.
Wil je praktische SEO-tips ontvangen waarmee je beter vindbaar wordt in zoekmachines en je bedrijf laat groeien?
Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail
Ontvang elke maandagochtend een SEO-tip in je inbox!