Je winkelwagen is momenteel leeg!
Wil je met jouw website zichtbaarder worden in Google? Dan is goede SEO-content onmisbaar. De tijd dat je een SEO-tekstje rondom zoekwoorden kunt schrijven is gelukkig allang voorbij. Het is nu veel belangrijker dat de informatie op jouw website jouw doelgroep daadwerkelijk helpt en antwoorden geeft op hun vragen. Zoekmachines worden namelijk steeds slimmer en kijken naar veel meer dan alleen zoekwoorden. Ze willen zien dat jouw content echt nuttig is voor bezoekers.
SEO-content is alle informatie op je website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines én vooral waarde biedt aan je bezoekers. Veel mensen denken hierbij alleen aan teksten, maar SEO-content is veel breder dan dat:
Inhoudsopgave
Content is één van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle SEO-strategie. Als de inhoud van jouw website antwoord geeft op de vraag die een internetgebruiker intypt, dan zul je vaak al goed gevonden worden. Bovendien zullen andere websites naar je linken, wordt je content gedeeld op social media en krijg je positieve reviews. De inhoud van je website kun je dus inzetten voor je digital PR om ervoor te zorgen dat je nog zichtbaarder wordt. Dat is alleen mogelijk met uitstekende content, niet met gemiddelde SEO-geoptimaliseerde teksten. Je moet ervoor zorgen dat jij de beste content maakt die er op het internet te vinden is over jouw onderwerp. Anders verdwijn je tussen alle andere websites die alleen willen optimaliseren voor zoekmachines.
Download mijn gratis SEO-content template en til je online vindbaarheid naar een hoger niveau!
Een veelgemaakte fout is dat bedrijven denken dat ze hun content vooral voor zoekmachines moeten optimaliseren. Google is alleen niet je klant. Je kunt wel een hele goede SEO-geoptimaliseerde tekst schrijven, maar als de inhoud te mager is, koopt er niemand iets van je. Denk dus altijd na of je met jouw informatie echt iets toevoegt aan het internet. Veel mensen denken ook dat je voor SEO heel anders moet schrijven en dat je allemaal zoekwoorden in je tekst moet plaatsen. Er zit tegenwoordig echter niet heel veel verschil tussen schrijven voor mensen en zoekmachines.
Natuurlijk wil je de onderwerpen van je SEO-content wel baseren op zoekwoordenonderzoek, maar voor de rest schrijf je gewoon op een natuurlijke, menselijke manier. Een goede inhoudelijke tekst die voor je doelgroep geschreven is werkt in de praktijk veel beter dan een geoptimaliseerde SEO-tekst zonder nuttige inhoud. Dankzij recente Google updates is dat effect nog veel groter geworden. Zoekmachines belonen websites die bezoekers daadwerkelijk helpen en niet websites die puur proberen om beter vindbaar te worden in zoekmachines.
Een vraag die ik vaak hoor is of je AI kunt gebruiken voor het schrijven van SEO-teksten? Natuurlijk wel! Google heeft in 2023 zelfs een passage uit hun richtlijnen aangepast die voorschreef dat content dóór mensen én vóór mensen gemaakt moet zijn. Nu staat er alleen nog dat content vóór mensen gemaakt moet zijn, niet per se dóór mensen. De focus ligt dus op het maken van helpful content voor je websitebezoekers. AI is een handig hulpmiddel om informatie te verzamelen, samenvattingen te maken en teksten te verbeteren. Gebruik het zeker in je voordeel, maar denk wel zelf na over de structuur en inhoud.
Puur AI-gegenereerde teksten werken vaak niet goed, omdat je algemene informatie krijgt die hergebruikt wordt van andere internetbronnen. Als je dus besluit om AI te gebruiken, voeg dan altijd zelf iets nuttigs toe wat de tekst uniek maakt en je doelgroep echt helpt. Laat AI een concept van je tekst genereren en schrijf het daarna in je natuurlijke eigen schrijfstijl. Je merkt bij AI namelijk ook dat er vaak dezelfde zinconstructies uit rollen, zoals “een breed scala aan” of “wij van bedrijf X vinden”. Probeer je eigen tone of voice te behouden en gebruik AI als assistent die je tijd kan besparen.
Wat heel belangrijk is voor goede SEO-content, is dat je tekst lekker leest. Je leest van een scherm en dat gaat ongeveer 10-30% langzamer dan lezen van papier. Schermlezen zorgt daarnaast ook nog eens voor minder tekstbegrip. Als je dus lange zinnen en moeilijke woorden gebruikt, komt je boodschap veel minder goed over. Zeker als je producten of diensten verkoopt, is het voor je klanten veel makkelijker om weg te dromen bij jouw tekst als die lekker makkelijk leest.
Denk bijvoorbeeld aan een reiswebsite. Bezoekers dromen eerder weg bij een tekst over een tropisch eiland als die vol staat met korte, begrijpelijke zinnen in plaats van lange, ingewikkelde constructies. Het is bewezen dat makkelijkere teksten veel beter verkopen en het ook beter doen in zoekmachines, ondanks dat het geen ranking factor is. Gebruik dus eenvoudige woorden waar mogelijk en leg vaktermen in heldere taal uit als je ze niet kunt vermijden.
De leesbaarheid van een tekst gaat hand in hand met de scanbaarheid. Je websitebezoeker wil snel informatie kunnen vinden. Deel je tekst daarom op in alinea’s en gebruik duidelijke tussenkopjes. Mensen scannen teksten online eerst voordat ze beslissen of ze de hele tekst gaan lezen. Help ze daarbij door:
De kern van moderne SEO is de verschuiving van zoekwoordoptimalisatie naar het maken van waardevolle content voor de gebruiker. Dit noemen we binnen de SEO-wereld helpful content en Google heeft hier in de afgelopen jaren diversie algoritme-updates voor uitgerold. Om de kwaliteit en behulpzaamheid van content te meten, hanteert Google de E-E-A-T-richtlijnen. Deze richtlijnen helpen Google bij het beoordelen van de kwaliteit van content en zijn dus belangrijk voor een sterke online aanwezigheid.
Google beloont op deze manier content die waardevol is voor gebruikers en ontmoedigt teksten die puur zijn geschreven voor zoekmachineoptimalisatie zonder echte meerwaarde. Deze E-E-A-T-criteria wegen extra zwaar voor zogenaamde ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) onderwerpen, zoals financiën en gezondheid. Onjuiste informatie kan in deze sectoren namelijk ernstige gevolgen hebben. Een duurzame SEO-strategie die gebaseerd is op deze E-E-A-T-richtlijnen zorgt niet alleen voor betere resultaten in zoekmachines, maar ook voor het opbouwen van een sterk merk en een loyaal publiek.
Sommige SEO tools drukken het gebruik van je zoekwoord uit in een percentage. Ze raden aan om tussen de 1-3% van je tekst uit zoekwoorden te laten bestaan. Dit is een handig hulpmiddel, maar Google kijkt er niet zo streng naar. Gebruik je zoekwoorden op een natuurlijke manier. Zoekmachines snappen daarnaast ook enkelvoud, meervoud en tussenvoegsels. Als je een bakker bent en schrijft over “brood kopen”, kun je best schrijven: “Ga je wel eens naar de bakker om brood te kopen?” Het belangrijkste is dat je op een natuurlijke manier schrijft en niet over-optimaliseert. Stop je tekst niet vol met zoekwoorden waardoor het niet meer lekker leest. Onthou dat mensen je product of dienst willen kopen en niet zoekmachines. De lezer staat altijd centraal.
Wil je zichtbaarder worden in zoekmachines maar hou je niet van schrijven? Zorg dan dat je goede AI-teksten kunt genereren, want anders maak je weinig kans. Zoekmachines hebben namelijk vaak wel tekst nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Als je concurrentie uitgebreide kennisartikelen maakt en jij verwacht daar tegenop te kunnen met 100 woorden, dan gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Kijk naar de zoekintentie, het soort pagina en de concurrentie om te bepalen hoeveel content je nodig hebt. Voor sommige zoekwoorden heb je een uitgebreide pillar page nodig, maar soms kom je weg met minder tekst als je concurrentie nog niet veel doet aan SEO. Onderzoek welke informatie er al bestaat op het internet en probeer het beter te doen.
Als je echt niet van schrijven houdt, maar op een andere manier creatief bent ingesteld is het ook zeker mogelijk op gevonden te worden. SEO gaat namelijk niet alleen over geschreven tekst.
Afbeeldingen kunnen een belangrijke bron van verkeer zijn via Google Images, maar ook steeds vaker via Google Lens. Optimaliseer ze door:
Video’s kunnen gevonden worden in zowel Google’s gewone zoekresultaten als in YouTube. Optimaliseer video’s door:
Podcasts winnen aan populariteit en kunnen ook gevonden worden via zoekmachines:
Metadata genereren onder andere de blauwe link en zwarte omschrijving die je in de zoekresultaten ziet. Deze titel en omschrijving bepalen vaak of iemand op jouw website klikt of niet. Ze zijn dus heel belangrijk voor je succes. Gelukkig kunnen tools zoals Yoast SEO en RankMath dit voor je regelen als je WordPress gebruikt. Je hoeft de metadata alleen maar in te vullen. Vergeet niet om je zoekwoord te gebruiken in zowel de titel als de omschrijving. Maak ze verleidelijk genoeg, zodat ze mensen uitnodigen om door te klikken.
Denk eerst na over je tekst voordat je begint met schrijven. Gebruik een content template of -outline waarin je zaken zet als je zoekwoord, het doel van je tekst, belangrijke pagina’s om naartoe te linken en de structuur van je tekst. Laat je ook inspireren door de huidige websites die in de top 10 van Google staan. Waar hebben zij het over? Wat kun je daaraan toevoegen om uiteindelijk beter te zijn? Op basis van je onderzoek en eigen informatie maak je een outline van je tekst. Wat komt er in de introductie? Welke onderwerpen behandel je? Hoe sluit je af? Deze werkwijze voorkomt writer’s block en maakt je tekst inhoudelijk veel beter. Het helpt je ook om AI slim te gebruiken, maar zelf de regie te houden over de inhoud.
Als je veel content wilt maken of een blog hebt, helpt het om een content kalender te hebben. Hierin zet je op welke dagen je welke inhoud gaat maken en delen via verschillende kanalen. Plan je content op basis van je zoekwoordenonderzoek. Dan hoef je niet steeds opnieuw te bedenken waar je over gaat schrijven. Bovendien is een goede content kalender een stok achter de deur dat je de content ook echt gaat maken.
Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het analyseren van je SEO-content:
Nu je weet wat goede SEO-content inhoudt, is het tijd om aan de slag te gaan. Wil je weten hoe jouw content ervoor staat? Met een SEO-audit geef ik je inzicht in de sterke en zwakke punten van je huidige website. Dit helpt je om gerichte verbeteringen door te voeren. Ga je liever zelf aan de slag? Breid dan je kennis uit met mijn SEO-cursus. Hierin leer je stap voor stap hoe je effectieve SEO-content maakt die goed werkt voor zowel bezoekers als zoekmachines. Heb je vragen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden voor jouw website.
Wil je praktische SEO-tips ontvangen waarmee je beter vindbaar wordt in zoekmachines en je bedrijf laat groeien?
Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail
Ontvang elke maandagochtend een SEO-tip in je inbox!