SEO

Home » SEO » Pagina 2

SEO (zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands) gaat om het optimaliseren van jouw website voor de gratis zoekresultaten in zoekmachines zoals Google. SEO is echter allesbehalve kosteloos, want het vergt een aanzienlijke investering in tijd. Toch werpt dat harde werken en geduld op termijn zijn vruchten af.

  • Lange termijn resultaten: anders dan advertenties zorgt SEO voor een constante stroom bezoekers naar je website, ook als je even niet actief bezig bent met promotie.
  • Meer relevante bezoekers: door in te spelen op vragen van je klanten, bereik je mensen die beter aansluiten bij jouw aanbod.
  • Sterkere autoriteit: je bouwt vertrouwen en autoriteit op, omdat potentiële klanten je eerder in het aankoopproces vinden en leren kennen.
  • Beter marketingresultaat: SEO dwingt je kritisch na te denken over je klant, hun aankoopproces, je aanbod en website. Door deze holistische aanpak verbeter je niet alleen je vindbaarheid, maar ook je conversiepercentage en presteren je advertenties beter.

Kortom, SEO is het belangrijkste onderdeel van langdurig online marketing succes. Wil je precies weten wat SEO is en hoe je ermee kunt starten? Lees dan snel verder en ontdek alles wat je moet weten over hoe je organisch kunt groeien met zoekmachineoptimalisatie!

SEO Cursus

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Traditioneel gaat SEO over “hoog scoren in zoekmachines”, maar dat dekt de lading niet helemaal meer. De laatste jaren zie je namelijk steeds vaker andere dingen in de zoekresultaten dan alleen blauwe links. Denk aan Google Maps, featured snippets, producten en gerelateerde vragen. Daarom spreek ik liever over “organisch zichtbaarder worden”. En hoewel Google nog altijd verreweg de grootste zoekmachine is, versplintert het zoeken steeds meer. Jongeren zoeken bijvoorbeeld veel op TikTok en YouTube en ook AI-chatbots als ChatGPT worden steeds meer gebruikt. SEO draait dus niet alleen om Google, maar om vindbaar zijn waar jouw klanten zoeken: Search Everywhere Optimization dus.

Illustratie van een webbrowservenster omringd door pictogrammen die AI, analytics, pijlerpagina's, flowchart, checklist, schild met vinkje, link, vergrootglas en een prijskaartje voorstellen - allemaal verbonden door stippellijnen op een blauwe achtergrond.

Pillar pages

Bouw een sterke contentstrategie met pillar pages en cornerstone content en verhoog de zichtbaarheid en…
Lees meer
Illustratie van een webbrowservenster met staaf- en lijngrafieken, omringd door pictogrammen voor gegevens, checklist, links en megafoon voor digitale marketing, analytische concepten en datagedreven PR-strategieën.

Datagedreven PR

Ontdek hoe datagedreven PR met eigen onderzoek meer natuurlijke links en merkbekendheid oplevert dan traditionele…
Lees meer
Illustratie van een zoekmachinescherm met een stijgend staafdiagram, vergrootglas, trechter, voice search-pictogram, prijskaartjes, locatiepin, winkelwagentje en pijlen - met de nadruk op digitale marketing, SEO-concepten en de kracht van long-tail zoekwoorden.

Long-tail keywords

Ontdek waarom long-tail keywords het geheim zijn van snelle SEO-resultaten. Profiteer van minder concurrentie en…
Lees meer
Illustratie van een webpagina omringd door pictogrammen zoals kettingen, vinkjes, een robot en een megafoon, met aandacht voor digitale marketing en Brand Mentions SEO-concepten zoals reputatiemanagement, analytics en zoekmachineoptimalisatie.

Brand mentions voor SEO

Brand mentions worden belangrijker dan traditionele linkbuilding voor SEO. Lees hoe merkvermeldingen je AI-zichtbaarheid verbeteren.
Lees meer
Illustratie van een computervenster met twee locatiemarkeringen NL-NL en EN-GB met een dubbele pijl ertussen, omringd door pictogrammen zoals een wereldbol, stroomdiagrammen, Hreflang Tags en links op een blauwe achtergrond.

Hreflang tags

Leer hreflang tags implementeren voor je meertalige website. Voorkom duplicate content en toon de juiste…
Lees meer
Illustratie van een browservenster met "Nuttige inhoud" geselecteerd, omringd door pictogrammen van beveiliging, certificaten, een controlelijst en een robot die het belang van betrouwbare en kwalitatieve Nuttige inhoud online benadrukken.

Helpful content

Help je klanten met helpful content. Leer hoe je SEO-teksten schrijft die zowel waardevol als…
Lees meer
Infographic die onderwerpclusters illustreert met een centrale webpagina met het label Pijler, omringd door verbonden onderwerpclusters, trefwoord, long-tail, grafieken en zoekiconen op een blauwe achtergrond.

Topic clusters

Met topic clusters bouw je een samenhangend netwerk van content dat je zichtbaarheid in zoekmachines…
Lees meer
Illustratie van een AI-thema met een centraal browservenster met het label AI Mode, met knoppen voor bronnen en omringd door pictogrammen zoals een microfoon, vinkje, sterren, chatbellen en een stroomschema in blauwe en oranje tinten.

Google AI Mode

Ontdek Google AI Mode en hoe het traditionele zoekresultaten verandert in directe, gepersonaliseerde AI-antwoorden.
Lees meer
Illustratie met vertrouwenssymbolen - schild, sterren, badges, afstudeercap, certificaat, tools en gebruikersprofielen - die staan voor E-E-A-T: ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid in een digitale context.

E-E-A-T

Ontdek waarom Google E-E-A-T belangrijk is voor jouw SEO. Leer hoe je Experience, Expertise, Authoritativeness…
Lees meer
Een kleurrijke illustratie van een overzichtsinterface van AI Overviews, omringd door pictogrammen van een chatbot, e-mail, FAQ, Reddit, beoordelingssterren, een schild, een vergrootglas, een robot en een robots.txt-bestand - allemaal verbonden door stippellijnen.

Google AI Overviews

Ontdek hoe Google AI Overviews je online zichtbaarheid beïnvloeden. Lees meer en profiteer van de…
Lees meer
Illustratie van een ai seo concept, met een webpagina met AI-antwoord met citeerknoppen, FAQ en HOW-TO. Omringende pictogrammen zijn onder andere een robot, code, vergrootglas, schild en verschillende SEO-gerelateerde symbolen.

AI SEO

Ontdek hoe SEO werkt voor AI-zoekmachines zoals ChatGPT en Perplexity. Lees mijn praktische tips en…
Lees meer
Illustratie van een chatbot en een mens die elkaar de hand schudden op een scherm, omringd door pictogrammen zoals een schild, vergrootglas, ai content seo tag, waarschuwingstekens voor spam en E-E-A-T die digitaal vertrouwen en online veiligheid benadrukken.

AI-content en SEO

Ontdek hoe je AI-content inzet voor je SEO. Leer AI-teksten schrijven die je klanten en…
Lees meer
Illustratie van een digitale kaartinterface met locatiepinnen, vinkjes, een winkel, een huis, een telefoon en meer - een weergave van nap seo strategieën bij het zoeken naar lokale bedrijven en online connectiviteit.

NAP-consistentie

Ontdek hoe NAP-consistentie jouw lokale SEO versterkt. Leer waarom Name, Address, Phone optimalisatie belangrijk is…
Lees meer
Illustratie met SEO-elementen zoals titel, meta beschrijving, SEO meta tags, og:tags, robots, snippetinstellingen, een grafiek, checklist en zoekpictogram - allemaal gekoppeld aan een centraal browservenster met titel- en beschrijvingsvelden.

SEO meta tags

Leer hoe je met effectieve SEO meta tags bezoekers naar je website trekt. Ontdek deze…
Lees meer
Illustratie met een oranje robot die wijst naar een stijgende grafiek op een scherm, met pictogrammen voor robots.txt, XML sitemap, snelheidsmeters en een server, die websiteoptimalisatie en SEO-concepten voorstellen.

Product Schema

Ontdek hoe product schema je webshop laat opvallen in zoekmachines met prijzen, reviews en voorraad….
Lees meer
Illustratie van een winkelpui met een locatiepin, kalender, telefoonhoorn, vinkje, kaart met pin en flowchart-symbolen op een blauwe achtergrond, die concepten zoals LocalBusiness Schema voor betere lokale zichtbaarheid weergeven.

LocalBusiness Schema

Ontdek hoe LocalBusiness schema markup je lokale SEO verbetert. Praktische tips voor rich snippets, betere…
Lees meer
Illustratie van een zoekinterface met het label FAQ Schema, met pictogrammen voor JSON-LD, Vraag & Antwoord, bestanden, microfoon, AI, netwerk en badge - waarmee de rol van FAQ Schema in webontwikkeling en SEO wordt benadrukt.

FAQ Schema

Ontdek hoe je met FAQ schema veelgestelde vragen direct in de zoekresultaten en AI te…
Lees meer
Illustratie van een robot die een tablet vasthoudt, omringd door digitale interfacepictogrammen, een smartphone die een website met Mobile First Indexing weergeeft en een desktopmonitor, allemaal in blauwe en oranje tinten, die technologie en webontwikkeling voorstellen.

Mobile first indexing

Ontdek wat Google’s mobile first indexing betekent voor jouw website. Leer hoe je rankings verbetert…
Lees meer
Illustratie van een kaart met een locatiepin, omringd door beoordelingspictogrammen, tekstballonnen, vinkjes en een smartphone met een duim omhoog en sterrenwaardering, die online beoordelingen en feedback voorstellen.

Reviews en SEO

Ontdek hoe Google reviews je lokale SEO beïnvloeden. Concrete tips voor het verzamelen van beoordelingen…
Lees meer
Een vlakke ontwerpafbeelding met het Nederlandse woord Zoekintentie boven een vergrootglas op een kompas, omringd door pictogrammen van een gloeilamp, kaartmarkering, boek en winkelwagentje op een blauwe achtergrond.

Zoekintentie

Ontdek waarom zoekintentie de sleutel is tot SEO-succes. Leer de 4 hoofdtypen en maak content…
Lees meer
Illustratie van webbrowservensters met schakelpictogrammen, een kraan, magneet, schild met vinkje, chatbel en een wereldbol, die linkbuilding of SEO-concepten voorstellen op een blauwe achtergrond.

Linkbuilding

Ontdek moderne linkbuilding strategieën die werken. Focus op kwaliteit, digital PR en autoriteit voor duurzame…
Lees meer
Technische SEO

Technische SEO

Technische SEO is het fundament van elke succesvolle SEO-strategie. Het zorgt ervoor dat zoekmachines je website kunnen vinden, begrijpen en correct kunnen weergeven in de zoekresultaten. Zonder deze solide technische basis, is de kans groot dat al je andere SEO-inspanningen niet goed werken. Een technisch geoptimaliseerde website laadt sneller, werkt perfect op mobiele apparaten en zorgt voor een betere gebruikerservaring. Dat is allemaal belangrijk voor zowel bezoekers als zoekmachines. Ben je benieuwd hoe je je website technisch optimaliseert en veelvoorkomende valkuilen vermijdt? Lees dan verder en ontdek alles wat je moet weten over technische SEO en hoe je de fundering van je website ijzersterk maakt.

Keyword research

Keyword Research

Is de technische basis van je website op orde? Dan is keyword research de logische tweede stap. Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit te voeren, ontdek je welke zoektermen jouw ideale klanten in zoekmachines intypen. Hoewel zoekwoordenonderzoek misschien saai klinkt, maakt een grondige analyse een wereld van verschil. Door te begrijpen hoe je doelgroep zoekt, kun je de inhoud van je website perfect afstemmen op hun behoeften en hun vragen beantwoorden. Leer hoe je een effectief zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je dit proces zowel interessant als resultaatgericht kunt maken!

Illustratie van een zoekmachinescherm met een stijgend staafdiagram, vergrootglas, trechter, voice search-pictogram, prijskaartjes, locatiepin, winkelwagentje en pijlen - met de nadruk op digitale marketing, SEO-concepten en de kracht van long-tail zoekwoorden.

Long-tail keywords

Ontdek waarom long-tail keywords het geheim zijn van snelle SEO-resultaten. Profiteer van minder concurrentie en…
Lees meer
Een vlakke ontwerpafbeelding met het Nederlandse woord Zoekintentie boven een vergrootglas op een kompas, omringd door pictogrammen van een gloeilamp, kaartmarkering, boek en winkelwagentje op een blauwe achtergrond.

Zoekintentie

Ontdek waarom zoekintentie de sleutel is tot SEO-succes. Leer de 4 hoofdtypen en maak content…
Lees meer
Website structuur

Website structuur

Raak je weleens verdwaald op een website of kun je bepaalde informatie niet snel genoeg vinden? Grote kans dat een onduidelijke website structuur hier de oorzaak van is. Website-eigenaren leggen vaak de focus op design en inhoud, terwijl de architectuur van de website over het hoofd wordt gezien. Dit is een gemiste kans! Een goed doordachte website structuur is namelijk erg belangrijk voor zowel je bezoekers als je SEO. Het zorgt ervoor dat gebruikers snel kunnen vinden wat ze zoeken, langer blijven en vaker iets kopen. Voor zoekmachines betekent een heldere structuur dat je inhoud beter wordt begrepen en geïndexeerd. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid. Ontdek hoe je structuur aanbrengt in je SEO voor optimale zichtbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Illustratie van een webbrowservenster omringd door pictogrammen die AI, analytics, pijlerpagina's, flowchart, checklist, schild met vinkje, link, vergrootglas en een prijskaartje voorstellen - allemaal verbonden door stippellijnen op een blauwe achtergrond.

Pillar pages

Bouw een sterke contentstrategie met pillar pages en cornerstone content en verhoog de zichtbaarheid en…
Lees meer
Infographic die onderwerpclusters illustreert met een centrale webpagina met het label Pijler, omringd door verbonden onderwerpclusters, trefwoord, long-tail, grafieken en zoekiconen op een blauwe achtergrond.

Topic clusters

Met topic clusters bouw je een samenhangend netwerk van content dat je zichtbaarheid in zoekmachines…
Lees meer
SEO-content

SEO-content

Wil je meer zichtbaarheid in zoekmachines? Dan mag SEO-content niet op je website ontbreken. De tijd van simpele SEO-teksten met zoekwoorden erin ligt gelukkig ver achter ons. Tegenwoordig draait alles om het delen van informatie die jouw doelgroep daadwerkelijk helpt en antwoord geeft op hun vragen. Zoekmachines zijn slimmer dan ooit en beoordelen content op relevantie en nuttigheid voor de bezoeker. Daarnaast gaat SEO-content niet alleen over tekst. Denk ook aan afbeeldingen, video’s en podcasts. Het is een brug tussen wat mensen zoeken en wat jij te bieden hebt, in elke vorm. Ontdek hoe je SEO-content maakt die niet alleen zoekmachines, maar vooral jouw klanten écht aanspreekt.

Illustratie van een browservenster met "Nuttige inhoud" geselecteerd, omringd door pictogrammen van beveiliging, certificaten, een controlelijst en een robot die het belang van betrouwbare en kwalitatieve Nuttige inhoud online benadrukken.

Helpful content

Help je klanten met helpful content. Leer hoe je SEO-teksten schrijft die zowel waardevol als…
Lees meer
Illustratie met vertrouwenssymbolen - schild, sterren, badges, afstudeercap, certificaat, tools en gebruikersprofielen - die staan voor E-E-A-T: ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid in een digitale context.

E-E-A-T

Ontdek waarom Google E-E-A-T belangrijk is voor jouw SEO. Leer hoe je Experience, Expertise, Authoritativeness…
Lees meer
Illustratie van een chatbot en een mens die elkaar de hand schudden op een scherm, omringd door pictogrammen zoals een schild, vergrootglas, ai content seo tag, waarschuwingstekens voor spam en E-E-A-T die digitaal vertrouwen en online veiligheid benadrukken.

AI-content en SEO

Ontdek hoe je AI-content inzet voor je SEO. Leer AI-teksten schrijven die je klanten en…
Lees meer
Illustratie met SEO-elementen zoals titel, meta beschrijving, SEO meta tags, og:tags, robots, snippetinstellingen, een grafiek, checklist en zoekpictogram - allemaal gekoppeld aan een centraal browservenster met titel- en beschrijvingsvelden.

SEO meta tags

Leer hoe je met effectieve SEO meta tags bezoekers naar je website trekt. Ontdek deze…
Lees meer
Mobiele SEO

Mobiele SEO

Wist je dat meer dan 60% van jouw bezoekers jouw website bekijkt op een mobiele telefoon? Als ondernemer kun je het je simpelweg niet veroorloven om klanten te verliezen omdat je website niet optimaal werkt op een mobiel apparaat. Mobiele SEO gaat dan ook niet alleen over een responsive design, maar ook over gebruiksgemak, snelheid en het optimaliseren van je inhoud voor de mobiele gebruiker. Sinds eind 2023 hanteert Google mobile-first indexing. Dat betekent dat de mobiele versie van je website bepalend is voor je rankings. Leer hoe je jouw website volledig mobielvriendelijk maakt zonder een technisch expert hoeft te zijn. Zo loop je op die kleine schermen geen enkele klant meer mis.

Illustratie van een robot die een tablet vasthoudt, omringd door digitale interfacepictogrammen, een smartphone die een website met Mobile First Indexing weergeeft en een desktopmonitor, allemaal in blauwe en oranje tinten, die technologie en webontwikkeling voorstellen.

Mobile first indexing

Ontdek wat Google’s mobile first indexing betekent voor jouw website. Leer hoe je rankings verbetert…
Lees meer
Lokale SEO

Lokale SEO

Ben je de eigenaar van een fysieke winkel, restaurant, praktijk of ander lokaal bedrijf? Dan is lokale SEO belangrijk voor jouw succes. Bijna de helft van alle Google-zoekopdrachten heeft een lokale intentie. Dat betekent dat mensen in jouw directe omgeving actief zoeken naar wat jij te bieden hebt. Lokale SEO zorgt ervoor dat jouw bedrijf prominent verschijnt wanneer klanten in de buurt zoeken. Denk bijvoorbeeld aan de Local Pack met de kaart en drie bedrijven in de zoekresultaten. Dit zorgt direct voor meer winkelbezoek en omzet. We gaan diep in op lokale SEO, waaronder het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en het verzamelen van waardevolle reviews. Ontdek hoe je de online zichtbaarheid van jouw lokale onderneming drastisch verbetert en zo meer klanten uit de buurt aantrekt!

Illustratie van een digitale kaartinterface met locatiepinnen, vinkjes, een winkel, een huis, een telefoon en meer - een weergave van nap seo strategieën bij het zoeken naar lokale bedrijven en online connectiviteit.

NAP-consistentie

Ontdek hoe NAP-consistentie jouw lokale SEO versterkt. Leer waarom Name, Address, Phone optimalisatie belangrijk is…
Lees meer
Illustratie van een kaart met een locatiepin, omringd door beoordelingspictogrammen, tekstballonnen, vinkjes en een smartphone met een duim omhoog en sterrenwaardering, die online beoordelingen en feedback voorstellen.

Reviews en SEO

Ontdek hoe Google reviews je lokale SEO beïnvloeden. Concrete tips voor het verzamelen van beoordelingen…
Lees meer
Internationale SEO

Internationale SEO

Wil je je klantenbestand uitbreiden voorbij de landsgrenzen? Dan is internationale SEO jouw sleutel tot succes. Dat gaat niet alleen over het vertalen van je website. In plaats daarvan moet je nadenken over een strategische benadering om je online aanwezigheid te optimaliseren voor diverse landen en talen. Een succesvolle internationale SEO-strategie begint met marktonderzoek, begrip van lokale culturen en een goed doordacht plan, lang voordat je ook maar één woord vertaalt. Denk ook aan lokale zoekgewoonten, culturele nuances en wetgeving die per land kunnen verschillen. Klaar om je markt te vergroten en klanten over de hele wereld te bereiken? Lees en ontdek dan hoe je jouw internationale SEO het beste kunt aanpakken.

Illustratie van een computervenster met twee locatiemarkeringen NL-NL en EN-GB met een dubbele pijl ertussen, omringd door pictogrammen zoals een wereldbol, stroomdiagrammen, Hreflang Tags en links op een blauwe achtergrond.

Hreflang tags

Leer hreflang tags implementeren voor je meertalige website. Voorkom duplicate content en toon de juiste…
Lees meer
Digital PR

Digital PR

Hoe kun je jouw merkbekendheid vergroten en tegelijkertijd je SEO-resultaten verbeteren? Dat kan met digital PR! Dit combineert traditionele public relations met de meetbare voordelen van online marketing. In plaats van je alleen te richten op print media, richt Digital PR zich op online kanalen zoals nieuwswebsites, invloedrijke blogs en sociale media. Door het delen van nieuwswaardige verhalen en het opbouwen van waardevolle relaties, genereer je niet alleen media-aandacht, maar word je ook vaker genoemd op het internet. Vermeldingen en backlinks zijn van onschatbare waarde voor je SEO, omdat ze je online zichtbaarheid en autoriteit bij zoekmachines vergroten. Ontdek hoe je digital PR-strategieën inzet om je merk te promoten, je autoriteit te versterken en zo professioneel te groeien zonder torenhoge marketingbudgetten!

Illustratie van een webbrowservenster met staaf- en lijngrafieken, omringd door pictogrammen voor gegevens, checklist, links en megafoon voor digitale marketing, analytische concepten en datagedreven PR-strategieën.

Datagedreven PR

Ontdek hoe datagedreven PR met eigen onderzoek meer natuurlijke links en merkbekendheid oplevert dan traditionele…
Lees meer
Illustratie van een webpagina omringd door pictogrammen zoals kettingen, vinkjes, een robot en een megafoon, met aandacht voor digitale marketing en Brand Mentions SEO-concepten zoals reputatiemanagement, analytics en zoekmachineoptimalisatie.

Brand mentions voor SEO

Brand mentions worden belangrijker dan traditionele linkbuilding voor SEO. Lees hoe merkvermeldingen je AI-zichtbaarheid verbeteren.
Lees meer
Illustratie van webbrowservensters met schakelpictogrammen, een kraan, magneet, schild met vinkje, chatbel en een wereldbol, die linkbuilding of SEO-concepten voorstellen op een blauwe achtergrond.

Linkbuilding

Ontdek moderne linkbuilding strategieën die werken. Focus op kwaliteit, digital PR en autoriteit voor duurzame…
Lees meer

Veelgestelde vragen over SEO


Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail