Je winkelwagen is momenteel leeg!
Is jouw website wel echt geschikt voor mobiele bezoekers? Wist je dat meer dan 60% van alle websitebezoeken plaatsvindt via smartphones. Als ondernemer kun je het je dus simpelweg niet veroorloven om potentiële klanten te verliezen omdat je website niet optimaal werkt op een telefoon. Deze uitgebreide mobiele SEO gids laat je precies zien hoe je jouw website mobielvriendelijk maakt zonder dat je een technische expert hoeft te zijn.
Inhoudsopgave
Download mijn gratis OnPage SEO-checklist en til je online vindbaarheid naar een hoger niveau!
Sinds eind 2023 gebruikt Google uitsluitend de smartphone-crawler voor alle websites. Dit betekent dat Google de mobiele versie van je website gebruikt om te bepalen hoe je scoort in de zoekresultaten. Voor jou als website-eigenaar betekent dit dat alle belangrijke content en functionaliteiten op mobiel toegankelijk moeten zijn. Gebruik je een aparte mobiele site (bijvoorbeeld m.jouwsite.nl)? Zorg er dan voor dat deze exact dezelfde informatie bevat als je desktopversie.
Ontbreekt er content op mobiel, dan neemt Google dit niet mee in de indexering. Een veel voorkomende mobiele SEO fout is dan ook het verbergen van belangrijke elementen op mobiele apparaten. Door ruimtegebrek kiezen veel websites ervoor om menu’s, tekstblokken of andere content niet weer te geven op telefoons. Het probleem is echter dat als de mobile crawler bepaalde inhoud niet kan zien, het ook niet opgenomen in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan menu’s die volledig verdwijnen in plaats van inklapbaar te worden, tekstblokken die worden weggelaten op mobiel, links die niet zichtbaar zijn op kleinere schermen of belangrijke informatie die alleen via hover-effecten toegankelijk is.
Bij een responsive design past je site zich automatisch aan het schermformaat aan. De tekst blijft leesbaar zonder zoomen, afbeeldingen schalen mee en alle content blijft toegankelijk op alle apparaten. Met één responsive website hoef je geen aparte mobiele site te ontwikkelen of onderhouden. Dit voorkomt mogelijke problemen met dubbele content en zorgt ervoor dat alle informatie centraal op één plek staat. Bovendien laden responsive sites vaak sneller, omdat er geen omleidingen naar “m.”-subdomeinen nodig zijn. Google beveelt responsive design daarom ook aan. Moderne websitebouwers en CMS-systemen bieden standaard responsive thema’s. Heb je nog een aparte mobiele site? Overweeg dan om over te stappen, want het vereenvoudigt het beheer en verbetert je Mobiele SEO-resultaten.
Mobiele gebruikers zijn ongeduldig. Ze verwachten dat pagina’s binnen een paar seconden volledig laden. Google heeft paginasnelheid dan ook als rankingfactor voor mobiele zoekresultaten aangemerkt. Daarom geef ik een aantal tips om je website sneller te maken:
Google beoordeelt websites in mobiele SEO niet alleen op de techniek en inhoud, maar ook op gebruikerservaring. Hiervoor hebben ze de Core Web Vitals in het leven geroepen die onder andere laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit meten. De drie pijlers zijn:
Focus dus op snelle hosting, efficiënte code en voorkom plotselinge layoutverschuivingen. Geef afbeeldingen van tevoren breedte- en hoogte-attributen en vermijd pop-ups die content onverwacht omlaag duwen. In Google Search Console vind je het Core Web Vitals-rapport waar je precies kunt zien welke pagina’s aandacht nodig hebben. Daarnaast kun je de score van een pagina handmatig meten via Google PageSpeed Insights.
Je kunt je website responsive maken, maar toch niet goed genoeg optimaliseren voor mobiele apparaten. Met mobile usability zorg je voor een gebruiksvriendelijke ervaring op kleine schermen. Denk bijvoorbeeld aan:
Mensen zoeken anders op hun telefoon dan op desktop. Ze stellen vaker vragen (ook via spraakgestuurd zoeken), zoeken vaak lokaal gericht en verwachten snelle antwoorden. Je website moet hierop inspelen. Stem je content af op mobiel zoekgedrag. Beantwoord directe vragen en structureer je content zo dat je deze vragen helder beantwoordt. Gebruik korte paragrafen, want grote tekstblokken zijn lastig leesbaar op kleine schermen. Gebruik korte alinea’s met duidelijke tussenkopjes en als je een lokaal bedrijf hebt, focus dan op lokale SEO. Veel mobiele zoekopdrachten hebben een lokaal karakter (“restaurant bij mij in de buurt”). Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens (NAP: Name, Address, Phone) consistent zijn, je Google Bedrijfsprofiel geoptimaliseerd is, je lokale zoekwoorden gebruikt en klantenbeoordelingen verzamelt en beheert.
Wat voice search betreft is het zo dat mensen anders praten dan dat ze typen. In plaats van “restaurant Rotterdam” zeggen ze “Waar kan ik goed eten in Rotterdam?”. Optimaliseer je content hiervoor door veelgestelde vragen te beantwoorden, natuurlijke, conversationele taal te gebruiken en directe antwoorden te geven op specifieke vragen. Je kunt tools zoals Answer the Public gebruiken om de veelgestelde vragen van jouw publiek te achterhalen.
Mobiele SEO blijft zich ontwikkelen. Google introduceert regelmatig nieuwe criteria en meetmethoden. Wat niet verandert, is het belang van een snelle, gebruiksvriendelijke mobiele ervaring. Trends om in de gaten te houden zijn voice search, Progressive Web Apps (PWA’s), Augmented Reality (bijvoorbeeld visueel zoeken via Google Lens) en nog strengere snelheidseisen.
Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn ontworpen om razendsnel te laden op mobiele apparaten. Dat klinkt natuurlijk goed, maar AMP heeft ook veel nadelen, zoals beperkingen in functionaliteit en design en ze zijn moeilijk te onderhouden. Dankzij steeds snellere mobiele netwerken wordt het voordeel van AMP steeds kleiner. Voor de meeste websites is het in mijn ogen daarom beter om te focussen op een gebruiksvriendelijk responsive design met algemene snelheidsoptimalisaties dan op AMP.
Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen met mobiele SEO, zodat je er zeker van bent dat je jouw klant de beste mobiele gebruikerservaring kunt bieden en vindbaarder wordt in zoekmachines.
Met meer dan 60% van het webverkeer via mobiele apparaten kun je het je niet veroorloven om deze bezoekers een slechte ervaring te bieden. Gelukkig kun je met de juiste aanpak en tools je mobiele SEO drastisch verbeteren zonder een technische expert te hoeven zijn. Wil je weten hoe jouw website scoort op mobiele SEO? Vraag dan een gratis SEO-audit aan en ontdek welke verbeterpunten de grootste impact hebben op je mobiele vindbaarheid. Zelf aan de slag met SEO? In mijn praktische SEO-cursus leer je stap voor stap hoe je je complete online zichtbaarheid kunt verbeteren. Heb je andere vragen over mobiele SEO of wil je persoonlijk advies? Neem gerust contact op en ik help je graag verder.
Wil je praktische SEO-tips ontvangen waarmee je beter vindbaar wordt in zoekmachines en je bedrijf laat groeien?
Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail
Ontvang elke maandagochtend een SEO-tip in je inbox!