Keyword Research​

Home » SEO » Keyword Research​

Wil je meer bezoekers naar je website via zoekmachines zoals Google? Met grondige zoekwoordenanalyse ontdek je precies waar jouw ideale klanten naar zoeken. Voor veel mensen klinkt zoekwoordenonderzoek saai, maar het is de tweede belangrijke stap na technische SEO. Met goed keyword research maak je het verschil. Door goed te onderzoeken wat je klant intypt in de zoekmachines, sluit de inhoud van je website beter aan op hetgene wat ze zoeken en kun je beter antwoord geven op hun vragen. Daarom lees je op deze pagina hoe je een goed zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je het toch interessant maakt!

5 dingen die je vooraf moet weten

  • Keyword research is het begrijpen welke zoektermen en vragen jouw klanten gebruiken
  • De focus verschuift van losse woorden naar langere, conversationele zoekopdrachten
  • Begrijp de zoekintentie, want dit bepaalt welk type content je moet maken
  • Kijk verder dan zoekvolume: naar concurrentie en het realistische verkeerspotentieel
  • Long-tail keywords hebben minder concurrentie en trekken relevantere bezoekers aan

Wat is keyword research en waarom is het zo belangrijk?

Met keyword research zoek je uit welke zoekwoorden jouw publiek gebruikt als ze op zoek zijn naar jouw producten, diensten of informatie. Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met je eerste les economie die je op school had over vraag en aanbod. Met een goed en uitgebreid zoekwoordenonderzoek leer je namelijk je publiek kennen en zo kun je het aanbod en de informatie op je website daarop aanpassen. Je ontdekt niet alleen wat mensen zoeken, maar ook hoe ze het zoeken en waarom ze het zoeken.

Long-tail keywords

Long-tail keywords

Ontdek waarom long-tail keywords het geheim zijn van snelle SEO-resultaten. Profiteer van minder concurrentie en…
Lees meer
Zoekintentie

Zoekintentie

Ontdek waarom zoekintentie de sleutel is tot SEO-succes. Leer de 4 hoofdtypen en maak content…
Lees meer

Zijn het echt woorden die mensen intypen?

We hebben het vaak over keywords en zoekwoorden in het SEO-vak, maar eigenlijk worden de zoekopdrachten die mensen intypen steeds langer. Het worden steeds meer vragen of zoekzinnen. Denk aan “beste SEO tools voor kleine bedrijven” in plaats van alleen “SEO tools”. Deze ontwikkeling wordt versterkt door de opkomst van AI en voice search. Mensen praten anders tegen hun telefoon of smart speaker dan dat ze typen en we gebruiken de gespreksvorm met AI. Waar mensen in Google misschien “keyword research tool” zouden typen, vragen ze hun voice assistant of AI-tool: “Welke tool kan ik het beste gebruiken voor keyword research?”. Deze natuurlijke, conversationele zoekzinnen worden daarom steeds belangrijker in je keyword onderzoek.

Zelf aan de slag met keyword research?

Download mijn gratis keyword research sheet en til je online vindbaarheid naar een hoger niveau!

De verschillende zoekintenties begrijpen

Zoekwoorden kunnen verschillende intenties hebben en als je deze begrijpt, kun je de SEO content van je website veel beter laten aansluiten op je publiek. De klassieke vier hoofdintenties zijn:

  • Informatieve intentie
    Mensen zijn op zoek naar informatie. Ze willen iets leren of begrijpen. Denk aan “wat is keyword research” of “hoe werkt SEO”.
  • Commerciële intentie
    Mensen willen iets aanschaffen en doen onderzoek naar verschillende producten of diensten. Bijvoorbeeld “beste keyword research tool” of “SEO specialist vergelijken”.
  • Transactionele intentie
    Mensen willen op korte termijn iets kopen. Zoektermen zoals “SEO audit plannen” of “keyword research tool kopen”.
  • Navigatie intentie:
    Mensen zoeken een specifieke website op. In plaats van www.nielsbroekzitter.nl in te typen, zoeken ze naar “Niels Broekzitter SEO”.

Door deze intenties te herkennen, kun je de juiste content maken. Een handige extra tip: typ de zoekopdracht in een zoekmachine in en kijk wat voor soort resultaten je krijgt. Als het vooral blogs zijn, wil je meestal ook een blog maken maar als het vooral producten en webshops zijn, wil je het commercieler insteken.

Belangrijke termen voor keyword research

Ik zie vaak dat mensen die net beginnen met SEO vooral kijken naar de zoekvolumes (hoe vaak wordt er naar een zoekwoord gezocht) en de inhoud van de website daarop baseren. Dat levert niet altijd het beste resultaat op. Een succesvolle zoekwoordenstrategie baseer je namelijk op basis van meerdere factoren.

Zoekvolume versus Traffic Potential

Zoekvolume is het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een zoekwoord. Maar zoekvolume alleen vertelt niet het hele verhaal. Veel zoekopdrachten leiden namelijk niet tot klikken doordat zoekmachines extra dingen in de zoekresultaten laten zien, zoals featured snippets of Google Maps.

Traffic Potential is daarom een betrouwbaardere maatstaf. Dit toont hoeveel zoekverkeer de top-ranking pagina voor een zoekwoord daadwerkelijk ontvangt. Tools zoals Ahrefs Keyword Explorer gebruiken dit metriek omdat het een realistischer beeld geeft van wat je kunt verwachten.

Zoekwoordmoeilijkheid (Keyword Difficulty)

Deze maatstaf (vaak uitgedrukt in een score van 0-100) meet hoe moeilijk het is om voor een specifiek zoekwoord te ranken in de topresultaten. Hogere moeilijkheid geeft aan dat gevestigde websites er al voor ranken. Dit betekent dat er meer inspanning of een andere strategie nodig is om op dit zoekwoord te ranken.

Voor websites met minder autoriteit is het vaak beter om te beginnen met zoekwoorden met een lagere moeilijkheid: de zogenaamde “low-hanging fruit”.

SERP-kenmerken

SERP-kenmerken zijn alle extra elementen die Google toont naast de traditionele blauwe links in de zoekresultaten (Search Engine Results Page). Denk aan Google Maps kaartjes, featured snippets (die vakjes met directe antwoorden), product carousels, gerelateerde vragen, beoordelingen met sterretjes en video’s. Deze kenmerken zijn belangrijk voor keyword research omdat ze veel ruimte innemen en vaak de klikken weghalen van organische resultaten of je juist een mogelijkheid geven om extra op te vallen. Het is slim om tijdens je keyword research altijd even te googelen naar je belangrijkste zoekwoorden om te zien welke SERP-kenmerken er verschijnen, maar geavanceerde SEO-tools geven dit ook aan.

Trend

Trends in keyword research gaan over hoe populair zoekwoorden zijn door de tijd heen. Sommige zoekwoorden zijn het hele jaar door stabiel, maar andere pieken op bepaalde momenten. Denk aan “kerstcadeaus” in december, “dieet” in januari of “airco” tijdens hittegolven. Google Trends is heel handig om te zien of er gedurende een periode meer of minder gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden. Je kunt trends ook gebruiken om kansen te spotten. Zie je een zoekwoord dat langzaam populairder wordt? Dan kun je er vroeg bij zijn voordat de concurrentie het doorheeft. Of juist vermijden wat achteruitgaat. Zo voorkom je dat je tijd steekt in zoekwoorden waar steeds minder vraag naar is.

Relevantie

Relevantie is misschien wel de belangrijkste factor. De gekozen zoekwoorden moeten aansluiten bij de content van je site en je doelgroep. Irrelevante zoekwoorden trekken mogelijk verkeer aan, maar zullen niet leiden tot meer betrokkenheid of conversies.

Business Potential

Business Potential meet de waarde die een zoekwoord heeft voor jouw specifieke bedrijf.

Cost Per Click (CPC) als indicator

Hoewel CPC vooral relevant is voor betaalde advertenties, geeft het ook inzicht in de commerciële waarde van organische zoekwoorden. Hoge CPC-waarden duiden vaak op zoekwoorden met sterke koopintentie.

Het geheim van long-tail keywords

Er zijn ook zoekwoorden waar helemaal niet zo veel op gezocht wordt en veel bedrijven nemen daarom niet de moeite om ze op te nemen in een zoekwoordenstragegie. Deze zoekwoorden noemen we “long tail keywords“. Ze hebben misschien minder zoekvolume, maar omdat er vaak minder concurrentie is, is het veel makkelijker om erop gevonden te worden. Daardoor trek je veel sneller meer bezoekers naar je website dan wanneer je je alleen zou focussen op de populaire zoektermen.

Long tail keywords zijn vaak langer en specifieker. Denk aan “rode heren hardloopschoenen maat 42” in plaats van alleen “schoenen”. Omdat mensen specifieker zoeken, is de kans ook groter dat iemand iets koopt dan iemand die alleen op “schoenen” zoekt.

Voice search en AI maken long tail keywords nog belangrijker. Mensen stellen natuurlijke vragen aan hun AI-chatbots en voice assistants: “Waar kan ik goede hardloopschoenen kopen in Rotterdam?” Deze conversationele zoekzinnen zijn typische long tail keywords die perfect aansluiten bij hoe mensen echt zoeken.

De perfecte mix van zoekwoorden

Moet je je dan alleen op long tail keywords richten? Nee, ik zou voor een combinatie gaan tussen head keywords (de populaire), long-tail keywords en mid-tail keywords (daar tussenin). Deze strategie komt in je website structuur namelijk heel goed van pas.

Van zoekwoorden naar onderwerpen: moderne SEO

Een zoekwoord is iets dat mensen in een zoekmachine intypen. In moderne SEO (semantisch zoeken en zeker ook met de opkomst van AI) wordt het steeds belangrijker om dit te vertalen naar onderwerpen of zogenaamde “entiteiten”.

Zo is het bijvoorbeeld tegenwoordig beter om 1 pagina te optimaliseren voor verschillende zoekwoorden en hun synoniemen in plaats van ze allemaal te behandelen als aparte pagina’s. Ook is het interessant om pagina’s te optimaliseren voor zoekwoorden en sub-zoekwoorden, zodat je meer de diepte in kunt gaan.

Je vertaalt dus steeds vaker de zoekwoorden die mensen intypen naar onderwerpen voor op je website. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring en past ook beter bij hoe zoekmachines tegenwoordig werken.

Praktisch keyword research in 3 stappen

Keyword research is niet zo moeilijk als het lijkt. Met een systematische aanpak in drie stappen kom je al een heel eind.

Stap 1: verzamel keywords op verschillende manieren

  • Brainstormen
    Begin met brainstormen over wat jij denkt dat mensen zouden zoeken. Kijk ook eerst naar je eigen website. Waar word je al goed op gevonden en wat kan beter? Soms word je al redelijk goed gevonden op bepaalde zoekwoorden die met kleine optimalisaties te verbeteren zijn: de zogenaamde quick wins!
  • Interne zoekfunctie
    Gebruik ook de interne zoekfunctie van je site om te zien wat bezoekers zoeken op jouw website. Dit zijn vaak verrassende inzichten die je anders over het hoofd ziet.
  • Concurrentieanalyse
    Kijk naar de sites van je concurrenten en voor welke zoekwoorden maken zij content? Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het is ook nuttig om te kijken naar zoekwoorden waar zij juist nog niet goed op gevonden worden om zo de gaten te vinden. Tools zoals Semrush’s Keyword Gap tool maken deze analyse eenvoudiger door automatisch te vergelijken welke zoekwoorden verschillende websites gemeenschappelijk hebben of juist missen.

Heel belangrijk: kruip echt in de huid van je klanten. Wat zijn hun uitdagingen? Wat zouden ze daarom kunnen intypen in zoekmachines? Soms spreken je klanten namelijk een andere “taal”. Waar jij vaktermen gebruikt, kan je klant meer normale termen invoeren in de zoekmachines. Noteer daarom welke vragen klanten aan je stellen, want dit is vaak goede inspiratie voor zoekwoorden.

Stap 2: toetsen

Nu heb je waarschijnlijk een flinke lijst met zoekwoorden. Tijd om ze te toetsen aan de werkelijkheid. Gebruik tools als de Google Ads Zoekwoordplanner om te checken of er daadwerkelijk op gezocht wordt. Maar onthoud: zoekvolume alleen vertelt niet het hele verhaal. Kijk vooral ook naar de sterkte van je concurrentie en de zoekintentie. Typ elk zoekwoord in Google en analyseer wat er verschijnt.

Stap 3: maak een keyword research sheet

Na een paar uur onderzoek heb je een flinke lijst met interessante keywords. Om daar overzicht in te brengen, gebruik je een keyword research sheet in Excel of Google Sheets met de volgende kolommen:

  • Zoekwoord: het hoofdzoekwoord waar je op wilt ranken
  • Zoekvolume: het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten
  • Traffic Potential: geschat verkeer van de best presterende pagina
  • Keyword Difficulty: een score (meestal 0-100) voor de moeilijkheidsgraad
  • Zoekintentie: informatief, commercieel, transactioneel, navigationeel of lokaal
  • SERP-kenmerken: welke extra elementen toont Google in de zoekresultaten (maps, featured snippets, shopping)?
  • Trend: wordt dit zoekwoord populairder of juist minder populair?
  • Business Potential: hoe waardevol is dit zoekwoord voor jouw bedrijf (laag/medium/hoog)
  • Prioriteit: je uiteindelijke beoordeling (hoog/medium/laag)

Een scoring systeem gebruiken

Om die prioriteit te bepalen, kun je een puntensysteem gebruiken dat gebaseerd is op:

  • Relevantie (1-5 punten): Hoe goed sluit het zoekwoord aan bij wat je aanbiedt?
  • Business Potential (1-5 punten): Kun je je diensten natuurlijk integreren in content voor dit zoekwoord?
  • Zoekintentie match (1-5 punten): Komt de intentie overeen met je doelen?
  • Haalbaarheid (1-5 punten): Gebaseerd op keyword difficulty vs je website autoriteit.
  • Traffic Potential (1-5 punten): Realistisch verkeer dat je kunt verwachten.

Deze systematische aanpak helpt je om objectieve beslissingen te nemen over welke zoekwoorden het meest waardevol zijn.

Geavanceerde keyword research technieken

Low-hanging fruit zoekwoorden vinden

Een “low-hanging fruit” zoekwoord is een zoekwoord waarvoor je website al redelijk goed rankt (bijvoorbeeld tussen positie 16 en 50) en dat met relatief weinig moeite geoptimaliseerd kan worden voor meer zichtbaarheid. Deze zoekwoorden zorgen vaak voor snel resultaat.

Je kunt deze vinden door:

  • Google Search Console te analyseren voor zoekwoorden waar je tussen positie 11-50 rankt
  • Te kijken naar pagina’s die al redelijk wat verkeer krijgen maar nog geoptimaliseerd kunnen worden
  • Bestaande content aan te passen in plaats van nieuwe content te maken

Buyer persona’s

Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van jouw ideale klant. Voor keyword research is dit ongelooflijk waardevol omdat het je helpt te begrijpen hoe je klanten denken en zoeken. Je wilt het liefst data-gedreven persona’s ontwikkelen, zodat je niet niet alleen je verbeelding gebruikt, maar echte data verzamelt voor je zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Veel gestelde vragen van klanten
  • Google Analytics inzichten over je huidige bezoekers
  • Klantinterviews over hun zoekgedrag
  • Social media gesprekken in je doelgroep
  • Customer service logs met veelvoorkomende problemen

Als je buyer persona’s hebt, kun je ze gebruiken om zoekwoorden te vinden door je af te vragen:

  • Welke problemen hebben ze die jouw product/dienst oplost?
  • Hoe zouden ze deze problemen beschrijven?
  • Welke vragen stellen ze voordat ze een aankoopbeslissing nemen?
  • Welke taal en jargon gebruiken ze?

Het voordeel van dit proces is dat je zoekwoorden vindt die écht aansluiten bij hoe je klanten denken en praten, in plaats van hoe jij als expert over je vak denkt. Daarnaast kun je op deze manier op zoek gaan naar zoekwoorden die aansluiten op elke fase van het aankoopproces.

De beste keyword research tools

Nu je weet hoe je aan keyword research moet beginnen, vraag je je waarschijnlijk af welke tools je daarvoor kunt gebruiken. Het goede nieuws is dat je niet meteen dure software hoeft aan te schaffen. Er zijn genoeg gratis opties om mee te beginnen en pas als je het eerste resultaat ziet en serieus aan de slag wilt, kun je overwegen om over te stappen naar betaalde tools.

Gratis tools om mee te beginnen

  • Google Trends
    Heel handig om te zien of er gedurende een periode meer of minder gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld ziet dat CD-spelers door de jaren heen een steeds minder populair zoekwoord wordt op Google, dan kun je dat zoekwoord beter links laten liggen.
  • Google Ads Zoekwoordplanner
    Google Ads heeft een tool om keywords te vinden voor advertenties. Die kun je ook voor SEO-inspiratie gebruiken.
  • Google Search Console
    Hier kun je zien op welke zoekwoorden je site nu al gevonden wordt. Zo kun je daarvoor optimaliseren, maar deze tool is niet geschikt om nieuwe keywords te vinden.
  • Google zelf
    Vul een keyword in Google in en vaak worden dan gerelateerde zoekopdrachten getoond onderaan de pagina. Of Google vult je zoekwoord aan met varianten terwijl je aan het typen bent. Dat is erg handig om inspiratie op te doen.
  • Yoast Google suggest expander
    Een handige gratis tool die gebruik maakt van de gerelateerde zoekopdrachten die Google toont.

Betaalde tools voor professioneel gebruik

  • Ahrefs
    Vaak genoemd als één van de krachtigste tools. Ahrefs laat gedetailleerde gegevens zien over zoekvolume, keyword difficulty, traffic potential, zoekintentie en uitgebreide concurrentieanalyse. Deze tool is ook prima geschikt voor het analyseren van organische zoekwoorden van concurrenten.
  • SEMrush
    Een andere uitgebreide tool met functies zoals Keyword Gap (voor het vinden van missende en ontbrekende keywords), Keyword Overview en SERP Gap Analyzer. SEMrush laat ook locatie-specifieke volumes en CPC-data zien. Persoonlijk vind ik de Keyword Magic Tool erg handig om snel zoekwoorden op grote schaal te vinden.
  • SE Ranking
    Een goede middenweg tussen functionaliteit en prijs. SE Ranking heeft uitgebreide keyword research mogelijkheden, concurrentieanalyse en een heel handige Keyword Suggestion Tool. SE Ranking is wat betaalbaarder dan Ahrefs en SEMrush, maar nog steeds wel krachtig genoeg voor professioneel gebruik.
  • Ubersuggest
    Een toegankelijke betaalde optie die nuttig is voor het analyseren van zoekvolume en SEO-moeilijkheid, met een gebruiksvriendelijke interface.
  • Answer The Public
    Genereert vragen, vergelijkingen en alfabetisch geordende zoekwoorden op basis van een ingegeven zoekwoord. Vooral goed voor het vinden van long-tail en informatieve zoekwoorden.

De keuze tussen deze tools hangt af van je budget en specifieke behoeften. Ahrefs en Semrush zijn de meest uitgebreide maar ook duurste opties.

Van keyword research naar resultaat

Met jouw lijst met zoekwoorden kun je een content strategie ontwikkelen, je website structuur optimaliseren en gerichte SEO-content maken die echt aansluit bij wat je klanten zoeken. Wil je hulp bij het uitvoeren van professioneel zoekwoordenonderzoek voor jouw website? Met een SEO-audit geef ik je inzicht in de huidige prestaties van je website. Neem gerust contact op voor persoonlijk advies of schrijf je in voor mijn SEO-cursus waar we dieper ingaan op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

SEO Cursus

Veelgestelde vragen over keyword research

Niels Broekzitter avatar

Laatste artikelen

SEO-onderwerpen


Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail