Je winkelwagen is momenteel leeg!
Wil jij zowel jouw merkbekendheid vergroten als betere SEO-resultaten behalen? Met Digital PR promote je jouw bedrijf via media-aandacht en content door nieuwswaardige verhalen te delen, relaties op te bouwen en zo aandacht en backlinks te verdienen. In tegenstelling tot traditionele PR (dat zich richt op kranten, televisie en radio) richt digital PR zich op online kanalen zoals nieuwswebsites, blogs en sociale media. Dit zorgt voor meer online zichtbaarheid, een sterker imago en betere vindbaarheid in zoekmachines. Op deze pagina kun je alles lezen over digital PR-strategieën die daadwerkelijk werken, zodat je professioneel kunt groeien zonder gigantische marketingbudgetten.
Inhoudsopgave
Download mijn gratis OnPage SEO-checklist en til je online vindbaarheid naar een hoger niveau!
Niet alle links op het internet zijn gelijk. Links van websites met autoriteit in jouw sector hebben meer waarde dan links van willekeurige websites van mindere kwaliteit. Google kijkt naar relevantie, autoriteit en context. Een link van een gerenommeerde vakpublicatie in jouw branche heeft veel meer impact dan honderd links van spam-websites. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een natuurlijk linkprofiel. Dit betekent links van verschillende soorten websites: nieuwssites, blogs, social media, etc. Een gezond linkprofiel groeit geleidelijk en heeft variatie. Google wordt steeds beter in het herkennen van onnatuurlijke linkprofielen, dus investeer in kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het mooie van een goede digital PR-aanpak is dat het zorgt voor een natuurlijke manier van linkbuilden. Bovendien zijn bezoekers die via een relevante website op jouw website terecht komen vaak zeer geïnteresseerd in jouw aanbod. Zo profiteer je van referral verkeer én naamsbekendheid.
Omdat links naar jouw website zo belangrijk zijn binnen SEO focust traditionele linkbuilding zich vooral op het verzamelen van links door ze te kopen of te ruilen. Sommige websites hebben zelfs een pagina die “links” heet met dit doel. Google heeft verschillende algoritme-updates uitgebracht en zelfs grote partijen een penalty gegeven om dit tegen te gaan. Met foute linkbuilding doe je dus op de lange termijn meer kwaad dan goed. Je kunt snel links willen plaatsen op websites die van lage kwaliteit zijn of weinig relatie hebben met je branche. Dat zal op de korte termijn misschien wel werken, maar Google wordt steeds beter in het herkennen van lage kwaliteit websites, vooral spam-websites die puur bedoeld zijn voor slechte linkbuilding. De kans is dan groot dat je al dat werk voor niets hebt gedaan als Google de volgende update uitrolt.
Lange tijd heb ik daarom een hekel gehad aan het actief promoten van websites door linkbuilding. Als je goede inhoud hebt en je website zit goed in elkaar, gaan andere websites er vanzelf wel naartoe linken. Digital PR gaat verder dan het manipuleren van zoekmachines door traditionele linkbuilding en gaat veel meer over het opbouwen van relaties, het maken van waardevolle content en het positioneren van jezelf als expert in jouw vakgebied. Het gaat om kwaliteit voor kwantiteit. Met goede digital PR profiteer je namelijk niet alleen van de links voor SEO, maar ook van referral verkeer uit goede websites en natuurlijk naamsbekendheid.
Als je een goede website hebt, mag je natuurlijk wel een beetje helpen met het promoten ervan. Je manipuleert niet, maar je zorgt ervoor dat jouw waardevolle content de aandacht krijgt die het verdient.
Veel ondernemers willen direct grote resultaten zien, maar digital PR is een lange termijn strategie. Begin met het schrijven van kwalitatieve blogartikelen over onderwerpen waar jouw doelgroep mee worstelt. Als je bijvoorbeeld een blogartikel hebt geschreven en die doet het goed in de zoekresultaten, kun je eens nadenken over het uitbrengen van dat artikel in een andere vorm. Denk aan een video op YouTube, een podcast, een infographic op LinkedIn. Zo spreek je nieuwe doelgroepen aan via andere vormen en kanalen. Je kunt sowieso altijd je nieuwe artikelen delen via social media en een mailing. Als je geluk hebt, plaatst een andere websitebeheerder die je volgt op Instagram weer een linkje naar jouw artikel.
Vergeet ook niet om je eigen netwerk te gebruiken. Klanten, leveranciers en partners kunnen vaak helpen bij het verspreiden van jouw content. Deze relaties leveren vaak het meest waardevolle referral verkeer op.
Focus op websites die jouw doelgroep daadwerkelijk leest. Eén goede vermelding in een relevante publicatie die door jouw klanten gelezen wordt, is meer waard dan tien vermeldingen in onbekende blogs. Investeer tijd in het opbouwen van relaties met journalisten en bloggers in jouw sector. Het digitaal distribueren van persberichten voor belangrijk bedrijfsnieuws blijft ook een krachtige tactiek. Denk aan aankondigingen van je nieuwe producten, partnerships, rebranding of andere relevante ontwikkelingen binnen jouw bedrijf.
Het publiceren van eigen onderzoek om je expertise te laten zien en media-aandacht te trekken is eveneens zeer effectief. Journalisten houden van onderbouwde verhalen en bloggers linken graag naar atikelen met actuele feiten. Ook het publiceren van uitgebreide blogposts, podcasts of video’s vestigen jouw merk als een vertrouwde autoriteit in je vakgebied.
Met newsjacking kun je inspelen op actuele gebeurtenissen of trending topics om media-aandacht te genereren. Hiervoor is het wel nodig dat je het nieuws in jouw vakgebied in de gaten houdt en snel reagereert met deskundige inzichten. Door jouw eigen invalshoek te delen, blijf je relevant en trek je aandacht bij jouw doelgroep.
Zaken als calculators, generators, handleidingen checklists of templates worden gedeeld op social media, zorgen voor backlinks en genereren websiteverkeer. Praktisch nuttige inhoud heeft vaak een langere levensduur en wordt vaker gedeeld.
Gedurfde marketingcampagnes of creatieve stunts kunnen ten slotte ook de aandacht trekken en viraal gaan. Humor is vaak een belangrijk element, maar je kunt ook je sterke merkpersoonlijkheid laten zien. Denk aan opvallende inhakers die aansluiten bij actuele thema’s of seizoenen. Wees hier wel terughoudend mee, want het wordt ontzettend onderschat hoe moeilijk het is om viraal te gaan en veel bedrijven focussen hier desondanks te veel op.
Er zijn ook wat agressievere linkbuilding methodes. Met sommige tools kun je bijvoorbeeld naar websites zoeken die jouw bedrijfsnaam vermelden zonder te linken. Die kun je aanschrijven en vragen om een link te plaatsen. Andere websites hebben bijvoorbeeld een link geplaatst naar een artikel van jouw concurrent, maar dat artikel bestaat niet meer en daarom werkt de link niet meer. Als je een soortgelijk artikel hebt, kun je aanbieden om de link te repareren maar dan naar jouw website. Het kan ook zijn dat de informatie in de artikelen van je concurrenten niet meer actueel is. Je kunt websitebeheerders die naar zulke artikelen linken hierop attendenderen en subtiel verwijzen naar jouw artikel dat wel actueel is.
Waar we vroeger alleen focusten op Google rankings, moeten we nu ook denken aan hoe AI-systemen zoals ChatGPT en Google’s AI Overviews onze content gebruiken. Het goede nieuws? De basis blijft hetzelfde: waardevolle content delen en authentieke relaties opbouwen. AI-tools zoals ChatGPT halen hun informatie echter uit trainingsdata en daarbij geven ze de voorkeur aan websites met autoriteit. Dit betekent dat digital PR nu nóg belangrijker wordt. Je wilt je niet alleen focussen op links, maar vooral op merkbekendheid. Vermeldingen van jouw bedrijfsnaam spelen namelijk een steeds belangrijkere rol. Als jouw merk op websites met autoriteit regelmatig wordt genoemd in relevante contexten, neemt AI het eerder op in de antwoorden.
Er zijn verschillende tools die digital PR eenvoudiger en effectiever maken. Zo zijn tools als Help a Reporter Out (HARO) en Smart.pr die je in contact brengen met journalisten en redacteuren. Voor het monitoren van vermeldingen van jouw bedrijf kun je monitoring-tools gebruiken. Google Alerts is een goede gratis start. Hier stel je een alert in op je bedrijfsnaam en je krijgt een e-mail wanneer Google nieuwe vermeldingen vindt. Ook tools zoals Hootsuite en Mention hebben uitgebreide media monitoring met realtime inzichten in merkvermeldingen, socialmedia-trends en zelfs sentimentanalyse.
Omdat digital PR sterk samenhangt met SEO, zijn er ook tools die de aanwezigheid van je merk op het internet meten. Ahrefs, SEMrush SE Ranking geven inzicht in je backlinkprofiel, de zichtbaarheid van je merk in zoekmachines en AI en de autoriteit van websites die jou noemen. Met deze tools kun je precies analyseren hoe vaak je PR-campagne is opgepikt en hoeveel verkeer het naar je site leidt. Verder helpt Semrush’s Topic Research Tool bij het brainstormen van content ideeën door populaire en trending topics voor je te vinden. Canva is handig voor het maken van graphics en infographics en Infogram richt zich ten slotte specifiek op datavisualisatie en kan geïntegreerd worden met jouw eigen data.
Met digital PR sla je twee vliegen in één klap: merkbekendheid opbouwen én betere SEO-resultaten behalen. Nu je weet wat digital PR inhoudt, is het tijd om aan de slag te gaan. Begin bijvoorbeeld met een SEO-audit om te zien hoe jouw website er momenteel voor staat of neem contact op voor persoonlijk advies over jouw digital PR strategie. Wil je eerst meer leren over SEO en digital PR? Volg dan mijn SEO-cursus om jouw kennis uit te breiden.
Wil je praktische SEO-tips ontvangen waarmee je beter vindbaar wordt in zoekmachines en je bedrijf laat groeien?
Schrijf je in voor mijn wekelijkse mail
Ontvang elke maandagochtend een SEO-tip in je inbox!